Uued brändid – Airbnb, Spotify, Uber ja Netflix – ei kasuta enam traditsioonilist massimeedia reklaami. Nende ärimudel ja tegutsemispõhimõtted on väga erinevad klassikaliste brändide omast, rääkis Belgia futurist ja tehnoloogiavisionäär Rudy de Waele.
- Rudy De Waele Foto: Erakogu
Uued brändid tegutsevad digimaailmas, nad on juba sündides olemuselt globaalsed ja neisse on sisse ehitatud sotsiaalne element – teenusega rahulolevad kliendid jagavad oma kogemust sotsiaalmeedias. Loomulikult vajab iga bränd ka tuntust, aga kui tegemist on innovaatilise teenusega, siis saavad nad palju meedia tähelepanu ja seega võib väita, et tuntuse ehitamisel on peamine tööriist PR, rääkis intervjuus turunduskonverentsi "Password 2015" esineja Rudy de Waele.
Miks peaksid Eesti turundajatele üldse korda minema globaalsed tehnoloogiatrendid? Meie turg on väga väike ja igapäevatöös tuleb kokku puutuda palju „maisemate“ probleemidega.
Olen pärit Belgiast ja kuigi Belgia on Eestist suurem, jõuavad ka sinna paljud globaalsed uuendused viivitusega. Näiteks Spotify jõudis Belgiasse palju hiljem kui Suurbritanniasse.
Aga varem või hiljem jõuavad need uued teenused teie turule niikuinii ja pakuvad kohalikele tegijatele konkurentsi. Spotify konkureerib nii raadiojaamade kui väheste allesjäänud plaadipoodidega. Olen kuulnud, et Uber on tulemas Eesti turule ja hakkab konkureerima nii Taxify kui traditsiooniliste taksofirmadega.
Muutused toimuvad väga kiiresti ja seetõttu ei tohi pead liiva alla peita ja teha nägu, et Eestit need globaalsed arengud ei puuduta. Konkurentsis võidab see, kes õigel ajal muutusteks valmis.
Väga palju uuendusi kutsuvad ellu start-up'id-idufirmad, uutesse äridesse sisenemise barjäärid on muutunud madalamaks.
Millised on ettevõtete suurimad väljakutsed innovatsioonivallas?
Kõige rohkem innovatsiooni tuleb praegu idufirmadest ja nende kasvukiirus on muljetavaldav. Näiteks eraisikute kodumajutust vahendav Airbnb kasvab ilmselt 2015. aasta jooksul suuremaks kui Hiltoni hotellikett.
Suurettevõtetel on järjest raskem selle innovatsiooni võidujooksuga kaasa minna – esiteks on suurt laeva raskem pöörata ja teiseks ei tõmba suurettevõtted tööandjatena ligi ettevõtja mentaliteediga töötajaid.
See ongi suurettevõtete suurim väljakutse – saada endale tööle ettevõtja vaimuga inimesi. Teine tee on hoida idufirmadel silm peal, õigel ajal mõnda sobivasse investeerida ja sealtkaudu innovatsiooni omandada.
Millised on peamine innovatsioon turunduses ja kommunikatsioonis?
Minu arvates oli 2014. aasta selles mõttes märgiline, et toimus Lääne-Euroopa turundajate peades oluline „krõks“ – digitaalturundus ei ole enam midagi, mida teha lisaks teistele turundusliikidele. Alates eelmisest aastast on digitaalturundus kõikide turundustegevuste keskmes.
Uued brändid – Airbnb, Spotify, Uber ja Netflix – ei kasuta enam traditsioonilist massimeedia reklaami. Nende ärimudel ja tegutsemispõhimõtted erinevad väga klassikaliste brändide omadest. Uued brändid tegutsevad digitaalmaailmas, nad on juba sündides olemuselt globaalsed ja neisse on sisse ehitatud sotsiaalne element – teenusega rahulolevad kliendid jagavad oma kogemust sotsiaalmeedias.
Kuna uued teenused on digitaalsed, siis käib ka nende turundus digitaalkanalites. Näitena võib tuua jällegi Uberi: nemad reklaamivad ennast Google Mapsi rakenduse sees. Kui kasutaja vaatab näiteks Londonis Google Mapsist juhiseid liikumiseks punktist A punkti B, ilmub sinna Uberi pakkumine konkreetse hinnainfoga.
Loomulikult vajab iga bränd ka tuntust – aga kui tegemist on innovaatilise teenusega, siis saavad nad palju meedia tähelepanu ja seega võib väita, et tuntuse ehitamisel on peamine tööriist PR.
Millist eriala soovitaksid noortel praegu omandada, millel on suur tulevik?
Tulevikus on kõige tähtsamad inimesed data-scientistid ehk andmeid tõlgendavad teadlased.
Miks pead just andmetega seotud valdkonda nii oluliseks?
Toon näite: taksoäpp Uber kinnitab kanda autoliisingu valdkonnas. Kuna Uber teab täpselt, kui palju temaga liitunud taksojuhid teenivad ja millised on nende tööharjumused, saab ta neile suhteliselt madala riskiga pakkuda autoliisingu teenust. Ennustan, et Uberist saab liisingufirmadele kõva konkurent.
Uberil pole vaja isegi uurida taksojuhtide krediidiajalugu, nagu pangad seda teevad. Uberil on palju parema kvaliteediga andmed ja need võimaldavad palju paremaid otsuseid teha.
Milliseid muutusi näed lähitulevikus meediamaastikul?
Olen päris kindel, et kaob ära traditsiooniline reklaamipausidega televisioon. Tänapäeva noored enam sellist TV-d ei vaata, nemad kasvavad üles YouTube´i ja Netflixiga.
Netflix tugineb programmi koostamisel kasutaja otsinguandmetele, samuti toodab Netflix ise sisu. Netflixi eelis sisutootjana on see, et tal on olemas miljonite kasutajate filmieelistuste info.
Rudy De Waele esineb 25. märtsil kell 15:30-16:30 ettekandega „Meedia, turunduse ja meelelahutuse tulevikustsenaariumid“ aasta turundussündmusel Password 2015. Tule osalema! Programmi ja registreerimisvormi leiad siit.
Rudy De Waele on tehnoloogiavisionäär, futurist ja raamatu "Shift 2020" autor. Ta konsulteerib rahvusvahelisi kontserne mobiilse tehnoloogia ja meedia valdkonnas, tema klientide hulka kuuluvad BMW, Microsoft, Vodafone, IBM, PayPal jpt.
Autor: Silja Oja, Best Marketing Eesti juht
Seotud lood
Aleksandr Kostin ja Sergei Astafjev, Placet Group OÜ (
laen.ee,
smsraha.ee) asutajad, on võtnud endale sihiks arendada ja edendada Eesti jalgpalli ja futsali ehk saalijalgpalli nii Tallinnas kui ka Ida-Virumaal. Nende juhitav MTÜ PG Sport on tuntud oma pühendumuse ja panuse poolest Eesti spordi edendamises, pakkudes uusi võimalusi noortele talentidele ja aidates kaasa spordi kultuuri arengule.